background

::Wedding Anniversary::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

18 September 2013

:: Rahsia Kebahagiaan ::

Aku terbaca satu artikel di facebook. Artikel berkaitan rahsia kebahagiaan.
Rahsianya mudah, hanya bila kematian menghampiri kita dan kita mula bersyukur.
Ini artikelnya aku kongsikan.

Seorang lelaki berjumpa dengan seorang Ustaz. "Ustaz, saya bosan hidup. Rumah tangga berantakan. Perniagaan mengalami kerugian. Saya ingin mati."
Ustaz itu tersenyum, "Oh, kamu sakit. Dan penyakit kamu tentu boleh sembuh." 
"Tidak Ustaz, tidak. Saya tidak ingin hidup," tolak lelaki itu. 
"Baiklah. Ambil racun ini. Minum setengah botol malam ini, bakinya minum petang esok jam 6. Jam 8 malam kamu akan mati dengan tenang." 
Lelaki itu hairan. Setiap ustaz yang dia jumpa selalu memberikannya semangat untuk hidup. Tapi ustaz ini menawarkan racun. 
Sampai di rumah, dia pun meminum setengah botol racun. Lalu dia memutuskan untuk makan malam dengan keluarganya di restoran Jepun yang sudah lama tak pernah dia lakukan. 
Untuk meninggalkan kenangan manis, dia pun bersenda gurau dengan gembira. Sebelum tidur, dia mencium isterinya dan berbisik, "Sayang, abang mencintaimu." 
Keesokkannya, dia membuka tingkap bilik dan melihat ke luar. Tiupan angin pagi menyegarkan tubuhnya. Dan dia terdorong untuk berjalan-jalan di waktu pagi. 
Pulang ke rumah, isterinya masih tidur. Dia pun membuat dua cawan kopi. Satu untuk dirinya, satu untuk isterinya. Isterinya merasa aneh, "Abang, apa yang terjadi? Selama ini, mungkin saya ada buat salah. Maafkan saya ya abang?" 
Di pejabat, dia menyapa semua orang. Kakitangannya pun hairan, "Hari ini, bos kita nampak pelik ya?" Dia menjadi lebih bertolak ansur dan menghargai setiap pendapat. Dia mulai menikmati hidupnya. 
Dia pulang pada pukul 5 petang, dan ternyata isterinya menunggunya. Isterinya menciumnya, "Abang, sekali lagi saya mohon maaf, kalau selama ini saya selalu menyusahkan abang." Anak-anak pun semakin berani bermanja-manja dengannya. 
Tiba-tiba, dia merasa hidup begitu indah. Dia mahu membatalkan niatnya untuk bunuh diri. Tetapi bagaimana dengan racun yang sudah dia minum? 
Dia bergegas pergi berjumpa dengan ustaz tersebut, "Kamu buang saja botol itu. Isinya cuma air biasa. Kamu sudah sembuh. Bila kamu hidup dengan kesedaran bahawa kematian akan menjemput kamu bila-bila masa saja, maka kamu akan menikmati setiap detik kehidupan. Rendahkan ego kamu. 
Bersyukurlah! Itulah rahsia kehidupan. Itulah kunci kebahagiaan, jalan menuju ketenangan.

No comments:

Post a Comment