background

::Wedding Anniversary::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

10 August 2010

Ramadhan datang lagi...


Esok kita akan menyambut Ramadhan dan Alhamdulilah Ramadhan datang lagi dan tahun ni kita masih di beri peluang oleh-Nya untuk menjalani ibadah puasa...hargai lah peluang yang ada ni...mana tau klau-klau tahun depan tak sempat nak sambut Ramadhan lagi.. :) sama seperti umat islam yang laen, aku pun sangat berharap aku dapat menjalani ibadah di bulan ini dengan sempurna dan dengan lebih baek dari sebelum-sebelumnya..InsyaAllah..

Apa yang pasti..dapur dekat umah aku tu tentu skali hanya akan berasap masa hujung minggu je..bukannya aku nak bagitau aku ni malas masak..(uuiiisshh...tamo double meaning...aku ni rajin taw!) tapi aku cuma nak bagitau betapa banyaknya bazaar-bazaar di buka dan juga betapa banyaknya restoren-restoren yang menyediakan buffet untuk berbuka puasa..(aku sedikit teruja bila tengok banner-banner buffet yang tergantung)..so ini lah kewajipan untuk mereka-mereka yang masih bujang seperti aku ni...selamat mengunjungi bazaar n selamat berbuka puasa di luar ye..tapi yang dah kawen tu rajin-rajin la ye masak..jangan selalu sangat bagi suami tu makan makanan luar..tak elok mak aku cakap..hehehehe..Satu lagi aku nak ingatkan...buka puasa tu berpada-pada la...jangan membazir...tak elok..amalan syaitan sume tu...haisshh...jangan jugak makan banyak sangat...nanti tak larat plak korang nak bersolat terawih...bukan slalu nak bersolat terawih ni...sebulan dalam setahun je...bulan depan takde dah terawih-terawih ni...so rajin-rajin la ye...
(aku jugak sedang mengingatkan diri sendiri ni '^_^)

Dalam sedikit ruang yang ada ni, aku nak mintak maaf la pada sesiapa yang penah aku buat silap..mintak maaf klau aku ada terkasar bahasa...aku 'Ter' je...maksudnya aku betul-betul tak berniat pun nak buat camtu..sungguh! emmm...korang pun jangan la tunggu je orang laen mintak maaf kat korang...ape salahnya klau korang yang pegi mintak maaf ngan dorang kan?hah! dengan aku bila nak mintak maap ni? hehehe...takpe la...ape salah-salah korang ngan aku tu sume aku maafkan ok..

Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan ...
"Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
* Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya. "

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat...So tunggu apa lagi?rendahkan sedikit ego dan pergi la mintak maaf eh..

Sekali lagi aku ucapkan..Selamat Bersahur...Selamat Berpuasa...Selamat Berterawih...Selamat Beribadah...Selamat Beramal...dan jugak...klau ada masa-masa yang terluang tu jangan segan-segan ajak aku berbuka puasa sama-sama eh.. ^_^

No comments:

Post a Comment